De Tien Horeca Geboden

De Tien Horeca Geboden Column Noreen Kaland

Horecamedewerkers die dit lezen zullen het misschien herkennen: je gaat uit eten met je ouders/die ene goeie vriend of vriendin/je oma, maar jullie zitten nog geen vijf minuten of je kunt al door de grond zakken van plaatsvervangende schaamte door het gedrag van je tafelgenoot.

Zo heeft een tante van mij ooit eens tijdens een zeer drukke borrel met haar vingers geknipt naar onze zwetende, rood aangelopen, veertienjarige serveerster. Nog voordat die beleefd kon vragen wat ze voor mijn tante kon betekenen, snauwde deze haar (met licht dubbele tong) toe ‘waar haar wijntje bleef wat ze besteld had’ (lees: wat ze nog geen 5 minuten geleden besteld had).

Ik snap ook dat men misschien niet doorheeft dat een bepaalde opmerking of gedrag vervelend kan overkomen, en ik snap ook dat het vaak niet zo bedoeld is. Dus, laat mij u daarin voorgaan met ‘De Tien Horeca Geboden’: tien dingen die je beter niet kunt zeggen of doen wanneer je ergens iets gaat eten of drinken.

I. Gij zult niet met uw vingers knippen naar het bedienend personeel.
Een goede vriend en collega van mij heeft ooit een gast die met zijn vingers naar hem knipte geantwoord met de vraag: bent u uw hond kwijt? Wat mij betreft de enige juiste reactie.

II. Gij zult het etablissement niet betreden met de woorden ‘goh, we hadden niet hoeven reserveren zo te zien’.
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom nog niet alle tafels bezet zijn, maar in het geval van simpelweg weinig reserveringen: dat vinden wij zelf ook niet leuk. Hoeft u niet nog een keer te benadrukken.

III. Gij zult niet eigenhandig de indeling van het etablissement herschikken.
Vaak is er goed nagedacht over de indeling van tafels, zeker in de tijd van corona-maatregelen. Ga dus alstublieft niet zelf stoelen ergens vandaan trekken. Vraag het gewoon even vriendelijk aan een medewerker.

IV. Gij zult de medewerkers niet in de gebiedende wijs toespreken.
‘Tafel buiten.’ ‘Mijn vriend is jarig, kaarsje bij dessert.’ ‘Breng ons ook even zo’n broodje.’ In de categorie ‘ik ben je hondje niet’; als je graag iets wil, vraag het dan vriendelijk.

V. Gij zult dieetwensen of allergieën altijd vóór uw arrivatie doorgeven, niet op het moment van bestellen.
Vaak kan en wil het keukenteam graag rekening houden met een eventuele allergie, maar het is wel zo fijn als ze dat vooraf weten. En dat ze niet op het moment dat er nog eens 70 andere gasten een bestelling doorgeven om half 8 ’s avonds een speciaal menu voor u moeten gaan bedenken.

VI. Gij zult dingen die u simpelweg niet lekker vindt, niet doen voorkomen als een ernstige allergie.
Er is geen doeltreffendere methode om het keukenpersoneel het bloed onder de nagels vandaan te halen, dan wanneer zij een speciaal menu voor u gemaakt hebben en u vervolgens vrolijk zien mee eten van het bord van uw tafelgenoot.

VII. Gij zult het bedienend personeel niet ongevraagd aanraken/op enige manier seksueel benaderen.
Behoeft geen verdere toelichting. Gewoon niet doen.

VIII. Gij zult de medewerkers geloven wanneer zij u vertellen dat er geen tafel meer beschikbaar is, ook wanneer u nog wel lege tafels in het etablissement ziet staan.
Waarom zouden wij tegen u liegen dat we geen tafels meer vrij hebben? Wij willen toch ook gewoon omzet draaien? Niet iedereen arriveert op hetzelfde moment. Accepteer nee, wanneer dat het antwoord is.

IX. Wanneer u onverhoopt niet kunt komen, zult gij uw reservering tijdig annuleren.
Zeker in deze tijd, waarbij de horeca eindelijk weer omzet kán draaien, is het erg vervelend dat wij voor niets een tafel vrijhouden, die we ook aan andere gasten hadden kunnen geven. Het is geen probleem wanneer u niet kunt komen, maar laat dat alstublieft even weten.

X. Gij zult een inschatting maken van het aantal gasten in verhouding tot het aantal bedieningsmedewerkers, en uw verwachting op het gebied van levertijd daarop aanpassen.
Om nog even terug te grijpen op de anekdote van mijn tante: wanneer je ziet dat het enorm druk is, er weinig personeel is en het personeel dat er wel is ontzettend hard moet werken, bedenk dan dat je misschien 10 minuten op je drankje moet wachten, in plaats van 5.

Noreen Kaland is sommelier en assistent-manager in de horeca. 
Ze schrijft over de twee dingen binnen het mooie horecavak die zij het leukst vindt: de gasten en wijn.

Delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer verhalen

Lieve horeca,

De horeca. Je kunt er eigenlijk nooit écht afscheid van nemen. Noreen Kaland schrijft in haar column over haar liefde voor de horeca.

De Tien Horeca Geboden

Jullie zitten nog geen vijf minuten of je kunt al door de grond zakken van plaatsvervangende schaamte door het gedrag van je tafelgenoot. In deze column van Noreen Kaland tien dingen die je beter niet kunt zeggen of doen in de horeca.

Een Beetje Begrip

Horeca ondernemers proberen zich zo goed mogelijk aan de regels te houden om open te mogen blijven, maar doen gasten eigenlijk wel hetzelfde?