’s Ochtends vroeg als iedereen nog slaapt of pas net het bed induikt, start Jordy van Schaik (23) de marktkraam op. ‘t Stoepje is een begrip in Nederland. Elke woensdag en zaterdag staat de kraam op het Vredenburgplein in vol ornaat gevuld met banket, broden en lekkernijen. En juist door het contact met de mensen kan Jordy zich geen mooier vak voorstellen.

Tekst: Annebel Wouters 
Beeld: Susanne Sterkenburg

Terwijl de zon zich nog even verscholen houdt, rijden Jordy en het team om kwart voor 5 ’s ochtends het Vredenburgplein op. Tijdens het opstarten van de kraam, komen de eerste klanten al langs voor een ham-kaas croissant, saucijzenbroodje of pizzabroodje. Dit zijn de feestgangers die de kroegen en clubs uitrollen. “Als ze maar iets warms en vets te versmaden hebben, dan is het goed”, zegt Jordy.

‘t Stoepje is de eerste kraam op het vrijwel uitgestorven plein. “Het voelt als een verplichting om de eerste te zijn, omdat andere marktcollega’s en ook taxichauffeurs bij ons een ontbijtje halen.” Na het uitgaanspubliek volgen de werknemers van de horeca waarbij het werk erop zit. “We kennen de jongens van Club Poema goed. Zodra ze komen aanlopen, weten we dat de voorraad croissants aangevuld mag worden.”

Hoewel Jordy nog maar een halfjaar voor ‘t Stoepje werkt, is hij al wel aangewezen als de opvolger van eigenaar Joop Vogel. Voor de broodkraam werkte hij bij de kaasboer. “Het werken in de buitenlucht en het contant met de mensen vind ik het leukste. En dat vroege opstaan hoort er nou eenmaal bij. Ik zal niets liever willen dan dit mijn leven lang doen”, zegt Jordy met een grote glimlach. “Als marktkoopman ben je sociaal verbonden met de mensen. Vaste klanten vertellen over wekelijkse gebeurtenissen en problemen. Zo weet ik wie er ziek is, of als iemand geslaagd is. Je bent net een sociaal medewerker, vaak geef ik advies of ben ik een luisterend oor.”