Notenfabriek: noten van sterrenkwaliteit

Sjoerd Dijkhorst en Spencer Griët - De Notenfabriek

Wanneer je de jongensdroom van meesterbrander Sjoerd Dijkhorst over een eigen notenfabriek combineert met de ervaring en contacten van ondernemer Spencer Griët binnen de horecawereld, krijg je: de Notenfabriek. Leverancier van o.a. noten, pitten, chocolade, zuidvruchten én bakproducten van hoge kwaliteit. Wij spraken de heren over hun onderneming.

Header: Kiki Mossink / Beeld: de Notenfabriek

“Toen we op een avond in 2012 samen filosofeerden over de toekomst, dachten we na over onze echte dromen. We wisten dat we dingen met elkaar wilden organiseren, ontwikkelen of ondernemen, maar waar dat voorheen feestjes waren wilden we nu iets anders. Ik werkte al sinds mijn 14e in een notenwinkel en heb daardoor veel productkennis, Spencer heeft zijn netwerk binnen de horeca. Zo bedachten we de Notenfabriek. We schreven een plan en gingen naar de KvK, maar pas in 2016 gingen we écht van start”, vertelt Sjoerd.

Spencer: “Waar in andere productbranches – denk bijvoorbeeld aan koffie, bier en fruit – al jaren geëxperimenteerd wordt met soorten, smaken, groottes en kwaliteitsverschil, valt in de notenindustrie nog een hoop winst te behalen. Voor de horeca helemaal, ze kopen vaak nog hun producten in via marktkramen en groothandels en serveren de noten op een eenvoudige manier.”

Over alles nagedacht

“Zowel voor onze organisatie als voor ons product vinden we het belangrijk dat het van begin tot eind klopt. Intern werken we daarom bijvoorbeeld samen met de Gemeente Utrecht en hebben we mensen in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wat betreft ons product leveren we voor iedere klant maatwerk en een totaalplaatje. De handgebrande noten komen bijvoorbeeld in duurzame, glazen potjes inclusief een uniek ontworpen label. Aan alles is gedacht. Onze noten mogen best een beetje de show stelen, onze auto is ook niet voor niets gewrapped met een toffe print van Olf de Bruin”, vertelt Sjoerd.

Samenwerken op niveau

Inmiddels leveren de heren aan vele horecazaken in Nederland, van Theehuis Rhijnauwen tot sterrenrestaurant Inter Scaldes*** en van STAN&CO in Amsterdam tot De Lindehof** van Soenil Bahadoer. Spencer: “Of het nou jonge ondernemers zijn die ‘aan gaan’ op onze identiteit, of de oudere garde die graag met nieuwe merken werkt. We vinden het leuk om met mensen te ondernemen en zijn er trots op om te zien wat ondernemers doen, want ze werken er keihard voor. Dat maakt ook dat wij er zin in hebben om met ze samen te werken!”

Wil je de producten van de Notenfabriek proeven? Plan een proefafspraak of bestel een sample via www.notenfabriek.nl.

Delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer verhalen

Dateleed

De wandel dates van tegenwoordig geven ons heimwee aan de tijd dat de horeca nog open was. Daten in de horeca. Iets waar we uren over kunnen praten, Noreen schrijft erover.