De Horecaburgemeester tipt over: social media

Header Social media

‘Nieuw jaar, nieuwe kansen’ is nog nooit zo relevant geweest. Hoe geef je dat laatste beetje gas zodat je in 2021 een vliegende start maakt? De Horecaburgemeester geeft iedere week tot het nieuwe jaar tips en voorzetjes over een specifiek onderwerp. Nog 4 weken… en deze week bespreken we: social media!

Waarschijnlijk heb je dit jaar veel tijd gehad om de social media van jouw zaak of merk bij te houden. Meteen zag je de likes en volgers stijgen. Waarschijnlijk is het je opgevallen dat het nog best veel werk is om consequent goede content te plaatsen waar je fans écht iets aan hebben. Maar als de boel binnenkort weer echt op gang komt, zal je minder tijd hebben om je socials bij te houden. Daarom kun je nu vast actie ondernemen, zodat je straks niet stil valt.

Reset

Grote kans dat je tussen de bedrijven door ‘even snel’ wat online plaatste. Een foto van het internet getrokken of zelf een snelle kiek gemaakt. Tip voor het nieuwe jaar: haal de bezem door je feed. Kijk kritisch naar alle berichten die het overzicht van jouw Instagram-account ‘vervuilen’. Denk daarbij aan beeld dat niet in je huisstijl past of een tijdelijke actie die je in koeienletters hebt gepost. Een strakke feed levert meer volgers op. Daarbij draagt het bij aan jouw online herkenbaarheid.

Strategie

Wat wil je bereiken? Meer afhaal, meer bezorging, meer naamsbekendheid + een look&feel van jouw zaak? Verplaats je in jouw fans en beïnvloed hun gedrag door de juiste berichten in een passende tone of voice, mét herkenbaar beeld. Waar zitten jouw fans echt op te wachten en hoe kom je ze tegemoet in hun behoeftes? Ga voor creatieve berichten die mensen ergens tot aanzetten (lachen, bestellen, reageren, etc.) Alleen zo maak je écht impact met social media.

Plannen

1 dag voor een ludieke actie een bericht plaatsen, gaat je helaas weinig tot niets opleveren. En om vijf uur ’s middags je dagspecials bekend maken evenmin. Maak dus een planning. Wat wil je wanneer bekendmaken en wat wil je dat je fans doen (denk aan een heldere call to action)? Zoek bijpassende afbeeldingen of beter nog; maak deze! Vervolgens plan je alles in. Dit kun je last-minute aanvullen met stories, zodat je ingeplande posts op je feed strak blijven.

Wie doet wat?

Inmiddels heb je (eigenhandig) een mooie online community opgebouwd. Het zou zonde zijn als dat straks stil komt te liggen, omdat er minder aandacht naar social media gaat. Wijs daarom iemand aan die dedicated met social media bezig is én verantwoordelijk is voor de groei en engagement. Of huur een bedrijf in met ervaring en kennis in de horeca en social media (hint: dat zijn wij!). Zo kan jij je straks weer bezighouden met jouw core business.

Fotografie

Alle succesvolle Instagram-accounts hebben een strakke stijl in fotografie. Ook al vind je de foto’s met jouw telefoon soms zelf ‘nog best goed gelukt!’, zeker foodfotografie is een vak apart. Nu het nog rustig is, heeft een fotograaf alle ruimte en tijd om een flinke beeldbank voor je te schieten. Bedenk van tevoren wat voor type posts je wilt plaatsen en houd rekening met eventuele acties en feestdagen. Zorg dat iedere foto een verhaal vertelt, anders zit je straks met een heleboel beeld waar je geen caption bij kunt bedenken. Daarbij het belangrijk om af te wisselen tussen productbeeld, sfeerbeeld, mensbeeld en quotes/fun.

Nu jij alle kennis hebt om aan de slag te gaan, is het alleen nog maar een kwestie van: doen!

Wil je liever nog even sparren over een passende strategie of ben je nog op zoek naar die ene (food)fotograaf? De Horecaburgemeester helpt je met raad en daad, dus stuur ons een berichtje – dan laten we vandaag nog wat van ons horen!

Delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer verhalen

Dateleed

De wandel dates van tegenwoordig geven ons heimwee aan de tijd dat de horeca nog open was. Daten in de horeca. Iets waar we uren over kunnen praten, Noreen schrijft erover.