De Horecaburgemeester tipt over: conceptontwikkeling

Header conceptontwikkeling

‘Nieuw jaar, nieuwe kansen’ is nog nooit zo relevant geweest. Hoe geef je dat laatste beetje gas zodat je in 2021 een vliegende start maakt? De Horecaburgemeester geeft iedere week tot het nieuwe jaar tips en voorzetjes over een specifiek onderwerp. Nog 1 week… en deze week bespreken we: conceptontwikkeling!

Concept slaat de brug tussen de strategie en de uitvoer. Het bepaalt hoe jij jouw plannen uitvoert. Benieuwd naar de ingrediënten voor het juiste concept? Lees onderstaande tips!

Een sterk concept

Je hebt, uiteraard na goed vooronderzoek, een concept bedacht voor jouw business. Denk niet ‘ik doe nu iets en dat kunnen we later wel weer veranderen’. Losse ideeën hebben vaak een korte levensduur. En daarbij: met een sterk concept kun je steeds weer originele nieuwe invullingen voor de uitvoer verzinnen. Jouw verhaal kan namelijk op verschillende manieren vertelt worden. 

Passend bij jouw karakter en identeit

Een concept dat bij jou past, dat is het allerbelangrijkste. Een enorm trendy of hip product of zaak in de markt zetten klinkt leuk, maar een te-ver-van-je-bed-show kost uiteindelijk veel moeite en energie. Je probeert als het ware iets te zijn wat jij niet bent. Vaak ligt de oplossing veel dichterbij jezelf! Ga na welke waarden bij jouw bedrijf en merk passen. Stralen deze ook uit in het nieuwe concept dat je wilt lanceren? Ja? Lekker bezig! Nog niet helemaal? Bedenk welke (kleine of grote) aanpassingen je kunt doen om de elementen meer op elkaar aan te laten sluiten.

Let wel: we bedoelen natuurlijk niet dat je helemaal niet buiten je comfortzone mag treden. Werken buiten je comfortzone kan juist goed werken, omdat je net even de grenzen opzoekt. Zet je stip op de horizon alleen niet te ver weg 😉 Op zoek naar de juiste grenzen van jouw concept? De Horecaburgemeester kijkt graag mee naar jouw concept, van het eerste idee tot de volledige doorontwikkeling van jouw product of zaak! Stuur een berichtje en we drinken binnenkort koffie!

Ruimte maken

Als de horeca weer opengaat, zullen er vast restricties komen op de bezetting. Je vaste gasten komen graag en vaak langs, maar ondertussen wil je ook nieuwe gasten kennis laten maken met jouw concept. De key is: spreiding. Moedig gasten aan om bijvoorbeeld doordeweeks te aan te schuiven. Zo kun je je vaste gasten kwijt en heb je nog genoeg ruimte voor aanloop.

Scherp blijven

Misschien is je menukaart iets commerciëler geworden, omdat dat nou eenmaal handiger was voor take-away en delivery. Maar straks mag je weer open! Zorg dat je vanaf het eerste moment weer scherp op je concept zit. Gasten schuiven bij jou aan, omdat ze zich aangesproken voelen door jouw unieke sfeer en aanbod. Stel ze niet teleur!

Wil je juist een andere kant op met je concept? Check hier dan onze tips over het opstellen van een top strategie. Wil je toch nog even 1-op-1 sparren? Stuur een berichtje naar de Horecaburgemeester. Een Zoom-call is zo ingepland!

Staat je concept en heb je een strategie? Dan is het tijd voor de invulling. Check hier onze tips over social media en creativiteit

Delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer verhalen

Dateleed

De wandel dates van tegenwoordig geven ons heimwee aan de tijd dat de horeca nog open was. Daten in de horeca. Iets waar we uren over kunnen praten, Noreen schrijft erover.