De Horecaburgemeester tipt over: creativiteit

Header Creativiteit

‘Nieuw jaar, nieuwe kansen’ is nog nooit zo relevant geweest. Hoe geef je dat laatste beetje gas zodat je in 2021 een vliegende start maakt? De Horecaburgemeester geeft iedere week tot het nieuwe jaar tips en voorzetjes over een specifiek onderwerp. Nog 5 weken… en deze week bespreken we: creativiteit!

Jouw creativiteit is in 2020 behoorlijk op de proef gesteld. Leuk, maar bij vlagen ook ontzettend vermoeiend. De Horecaburgemeester gooit graag wat extra kolen op jouw creativiteitskacheltje! Als je nu nog even gas geeft, maak je volgend jaar een vliegende start. Doe iets met de laatste ideeën die je nog op de plank hebt liggen of geef een nieuwe vorm aan de lopende samenwerkingen.

Samenwerken

Hoeveel toffe mensen ben jij dit jaar tegenkomen in hetzelfde schuitje? Vast genoeg contacten om nu een aantal mooie samenwerkingen mee te hebben of te beginnen. Onze tip: verweef dit ook volgend jaar in je business! Het wordt vanuit alle kanten van de markt gewaardeerd. En daarnaast: al die samenwerkingen geven jouw bedrijf nieuwswaarde en extra bereik (denk aan bijvoorbeeld #supportyourlocals), samenwerken maakt veel creativiteit los, én samen kom je nou eenmaal verder.

Themaweek

Je hoeft geen compleet nieuw concept neer te zetten om af te wisselen. Heb je nog een tof contact of een leuk idee? Maak er een thema van! Aan thema’s kun je van alles ophangen en je kunt hier nieuwe ideeën in kwijt. Denk aan een ‘Winter wonderland week’ vol winterse gerechten (met bijvoorbeeld wild), huisgemaakte glühwein en een vuurkorf voor de deur. Of reis met jouw chef-kok naar je favoriete vakantiebestemming en kook alle klassiekers uit dat land. Gek op bier? Organiseer een (online) bierproeverij in samenwerking met een lokale brouwerij en maak mooie bier-spijscombinaties voor het menu van die week.

Proefpanel

Nieuw product? Nieuw gerecht? Laat zo veel mogelijk mensen kennismaken! Scroll door je contacten en verzamel mensen uit verschillende branches. Zo kunnen ze allemaal vanuit hun eigen hoek feedback geven. Een fotograaf kan je iets vertellen over hoe je jouw idee mooi op de plaat krijgt, een storyteller helpt je van statische tekst naar een aantrekkelijk verhaal, en een marketeer ziet commerciële mogelijkheden.

Think big

Er mag heel veel niet. Maar in jouw hoofd kan alles. En zo werkt brainstormen ook (in ieder geval, in het boekje van de Horecaburgemeester). Ga los! Als je iets mocht doen zonder beperkingen in geld, middelen of tijd, wat zou dat dan zijn? Het kan niet gek genoeg zijn. En vanuit daar ga je trechteren in mogelijkheden. Zo voorkom je dat je al gedemotiveerd bent voor je begint en weet je zeker dat je voor 100% achter het eindproduct staat.

Het ene moment zit je vol met ideeën en het andere moment voel je je als een afwasser voor een berg vaat aan het einde van de avond: je moet door, maar de lol is er al lang vanaf. De Horecaburgemeester is altijd in voor een goed beraad. Samen toffe ideeën naar elkaar gooien, stuiteren van de energie en met een mooi plan weer naar huis. Een afspraak is zo gemaakt!

Delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer verhalen

Dateleed

De wandel dates van tegenwoordig geven ons heimwee aan de tijd dat de horeca nog open was. Daten in de horeca. Iets waar we uren over kunnen praten, Noreen schrijft erover.