De Horecaburgemeester tipt over: marketing

Header marketing

‘Nieuw jaar, nieuwe kansen’ is nog nooit zo relevant geweest. Hoe geef je dat laatste beetje gas zodat je in 2021 een vliegende start maakt? De Horecaburgemeester geeft iedere week tot het nieuwe jaar tips en voorzetjes over een specifiek onderwerp. Nog 3 weken… en deze week bespreken we: marketing!

Sommige zaken leveren niet direct harde knaken op zoals bestellingen dat doen. Marketing is zo’n kostenpost die zichzelf niet één-op-één terugbetaald. ‘Mensen wijzen op jouw onderneming’ (marketing) is iets anders dan ‘mensen iets verkopen binnen die onderneming’ (sales). Je maakt je bekend bij de juiste doelgroep en creëert je eigen imago. Door marketing positioneer je jouw zaak of merk en laat je zien wat het bedrijf uniek maakt. Je wilt impact maken, inspireren en mensen blij maken om hun interesse te wekken. Én dat alles op afstand! Zeker nu is het belangrijk om dat gevoel over te brengen, zodat de band met jouw doelgroep blijft bestaan. Hoe laat jij jouw marketinggeluid horen? Lees de marketingtips van de Horecaburgemeester hieronder!

Maak een plan inclusief marketingmix

Wie wil je aanspreken en welke boodschap wil je verspreiden? Die posters op de wc spreken bijvoorbeeld andere mensen aan dan je bedrijfsomschrijving op Google. En belangrijker nog: spreid je kansen! Marketing doe je niet via één kanaal. Met een juiste marketingmix, van social media, posters, websiteteksten en guerrilla acties, zorg je dat mensen niet meer om je heen kunnen. Een team aan slimme koppen nodig om jouw marketingplan onder de loep te nemen? De Horecaburgemeester helpt graag! Bekijk hier wat we voor je kunnen doen.

Een herkenbaar merk

Een sterk merk is een herkenbaar merk. Creëer (vanuit het marketingplan) een passende huisstijl en ontwikkel een tone of voice met de juiste woorden en aanspreekvorm. Dat klinkt als veel werk, maar als je met iemand met verstand van zaken (hint: de Horecaburgemeester ;-)) rond de tafel gaat, heb je binnen no-time een sterk verhaal op papier zetten dat je intern en extern kunt gebruiken.

Laat jouw identiteit zien!

De volgende stap is zichtbaarheid. Laat regelmatig van je horen op social media en door toffe campagnes. Heb je een tof idee dat past bij de identiteit/kern van jouw bedrijf? Doen! Een duidelijke positionering draagt bij aan je imago.

Acties

Je wilt graag zo veel mogelijk mensen bereiken, een korting of actie is vaak een makkelijke manier om extra te verkopen. Maar daarbij geldt altijd: kortingsacties zeggen iets over je bedrijf. Wil jij degene zijn die altijd iets in de uitverkoop heeft? Of waar alleen korting-zoekers op af komen die je daarna niet meer ziet? Verzin een mooie actie die past bij jouw zaak en waar je de juiste mensen mee trekt. Inspiratie nodig? De Horecaburgemeester denkt graag met je mee!

Online vindbaar

Last but not least: is jouw bedrijfspagina al geïndexeerd door Google? En je SEO on point? Zo ben je in ieder geval online maximaal vindbaar. Als je echt de diepte in wilt op jouw website, is bloggen een goede manier om jezelf neer te zetten als autoriteit. Goed voor je Google vindbaarheid en je kunt hier extra uitleg kwijt over jouw acties, producten en bedrijfsfilosofie.

——

Hoe staat het met jouw marketing? Op zoek naar meer tips ’n tricks? De Horecaburgemeester heeft een eenvoudige checklist op het klembord en ziet binnen no-time waar jij kunt optimaliseren. Het enige dat jij hoeft te doen is een berichtje sturen!

Delen

Meer verhalen

Pint Maarten

Op vrijdag 11 november vieren wij Pint Maarten, een initiatief van De Horecaburgemeester om het feest (en de optocht) van Sint Maarten op die dag

Utrecht nacht

Daar ben je weer, stad

Daar ben je weer… Terug van weggeweest. Waar was je al die tijd?Onze Domtoren ging al in quarantaine, ingepakt en wel. Dacht je: wat hij

Lieve horeca,

De horeca. Je kunt er eigenlijk nooit écht afscheid van nemen. Noreen Kaland schrijft in haar column over haar liefde voor de horeca.

De Tien Horeca Geboden

Jullie zitten nog geen vijf minuten of je kunt al door de grond zakken van plaatsvervangende schaamte door het gedrag van je tafelgenoot. In deze column van Noreen Kaland tien dingen die je beter niet kunt zeggen of doen in de horeca.