De Horecaburgemeester tipt over: strategie

Header strategie

‘Nieuw jaar, nieuwe kansen’ is nog nooit zo relevant geweest. Hoe geef je dat laatste beetje gas zodat je in 2021 een vliegende start maakt? De Horecaburgemeester geeft iedere week tot het nieuwe jaar tips en voorzetjes over een specifiek onderwerp. Nog 2 weken… en deze week bespreken we: strategie!

Eerder heb je kunnen lezen hoe je creatief onderneemt in sobere tijden en hoe je een supereffectieve marketingstrategie opzet. Maar hoe pak je het op hoger bedrijfsmatig niveau aan? Veel ondernemers hebben een business-strategie in hun hoofd, maar niet op papier. Toch helpt het enorm om de boel eens uit te schrijven. Niet in een uitgebreid businessplan, maar in een paar alinea’s die jouw doelen en de weg daarnaartoe samenvatten. Ook belangrijk: een heldere strategie geeft jouw medewerkers motivatie en vertrouwen. Deze 4 stappen helpen je bij het formuleren van een strategie om alles uit 2021 te halen!

Stel kaders

Als ondernemer is the sky the limit, maar een heldere strategie kent altijd een focus. Denk hierbij aan jouw prioriteiten en financiële mogelijkheden. Maar ook de manier waarop mensen jouw merk of zaak ervaren stellen randvoorwaarden voor de juiste strategie. Ga je voor een snelle service of luxe? Serveer je eten of drinken uit een bepaald land en hoe exclusief of toegankelijk is jouw eindproduct? Denk na over welke kaders bij jouw bedrijf passen en schets daarbij duidelijke lijnen tussen wat wel en wat niet.

Maar onderscheid jezelf

Wat doet jij anders dan anderen? Op basis daarvan kies je de middelen waarmee jij jouw doelen wilt bereiken. Misschien ben je een autoriteit op het gebied van natuurwijn. Dan is dit een focus om uit te buiten. Check wie jouw concurrenten zijn en bepaal wat jouw bedrijf anders maakt. 

Bepaal je doelen

Alleen met een doel kun je een strategie opstellen. Maar vergeet daarbij niet waar je vandaan kwam. Wat is je bedrijfsprofiel, wat zijn je eerdere doelen en wat was ‘jouw plek in het weiland’? Vervolgens blik je vooruit. Noteer niet alleen die stip op de horizon, maar juist ook realistische tussendoelen en een tijdspad. Die kleine stappen brengen jou naar je einddoel. Bepaal voor jouw bedrijf een strategie voor zowel korte als lange termijn. Neem hier zowel financiële doelen, als marketingdoelen (naamsbekendheid in regio x) of het bereiken van een nieuwe doelgroep in mee. 

De corona-periode is bijvoorbeeld een goede graadmeter om je doelgroep uit te breiden. Geen leuke tijd, wel leerzaam. Ga na wie er de afgelopen periode iets bij je kochten. Is dit dezelfde doelgroep als jij voor ogen had? En zo nee, zijn ze tevreden en komen ze terug? Misschien blijkt dat je in de smaak valt bij een andere doelgroep dat je dacht. In dat geval is het tijd om actie te ondernemen en doelen te stellen voor het juiste bereik: pas bijvoorbeeld je tone of voice of social media aan. 

Blijf bijsturen

Jouw strategie is niet in beton gegoten. Je kunt altijd bijsturen. Sterker nog: check tussentijds (voor korte termijn) en jaarlijks (voor lange termijn) of je strategie nog aansluit op jouw doelen. Een ambitieuze ondernemer, is flexibel en bereid om bij te schaven waar nodig. 

Wil jij weten of je strategie nog relevant is of heb je grote plannen voor volgend voorjaar? In een quickscan neemt de Horecaburgemeester jouw ideeën onder de loep. Binnen 24 uur heb je feedback. Heb jij behoefte aan een fresh pair of eyes? Stuur ons een berichtje, zodat wij je kunnen helpen.

Delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer verhalen

Dateleed

De wandel dates van tegenwoordig geven ons heimwee aan de tijd dat de horeca nog open was. Daten in de horeca. Iets waar we uren over kunnen praten, Noreen schrijft erover.