Hoe haal je alles uit jouw delivery?

STK3

Delivery is booming, maar de populariteit van complete maaltijden thuis of op werk zal de aankomende jaren alleen nog maar meer gaan toenemen. Hier moeten we op inspelen, maar hoe zorg je er als horecaondernemer nu voor dat jouw delivery toekomstbestendig is? Je leest het in deze blog! 

Maak een plan 

Je kunt niet zomaar aan maaltijdbezorging beginnen. Althans, er komt veel meer bij kijken dan je in eerste instantie voor ogen hebt. Denk aan extra medewerkers, verpakkingsmaterialen, apps en marges. Denk dus goed na over wat jij wilt, waar jouw voor zaak, concept of merk voor staat en werk dit in een kort plan uit voordat je begint. Zo voorkom je tussentijdse twijfels of onduidelijkheden.

Zorg voor kwaliteit

Bedenk eerst of jouw gerechten geschikt zijn voor delivery. Je wilt je gerechten namelijk net zo goed thuis serveren dan in je restaurant. Maar hoe doe je dat? Wij geven je twee tips!

  • Bepaal welke gerechten kwalitatief goed blijven wanneer er 15-30 minuten zitten tussen het moment dat het gerecht de keuken uitgaat tot het moment dat de klant de maaltijd thuis opeet;
  • Denk goed na over de verpakking. Warme frietjes worden bijvoorbeeld slap in plastic verpakkingen. Karton is hier meer geschikt voor. Curries hebben daarentegen juist goed afgesloten doosjes nodig. Ook dressing van salades kun je het beste in een apart bakje verpakken. Bedenk ook hoe belangrijk de duurzaamheid van je verpakkingen is. Bring Your Own Tupperware is ook altijd nog een optie.

The key van delivery is testen! Test de kwaliteit van jouw maaltijden, om negatieve recensies te voorkomen. Zorg bijvoorbeeld voor een proefpanel van vrienden/familie of vraag lokale bloggers naar een review van jouw eerste maaltijdbox.

De juiste technologieën 

Wil jij je eigen bezorgservice aanbieden of ga jij voor een samenwerking met externe partijen zoals Thuisbezorgd of UberEats? Beiden hebben voor- en nadelen, maar wanneer je kiest om alles in eigen beheer te houden zal je meer moeten investeren in marketing. 

Marketing is essentieel 

Met de deuren dicht kun je geen gasten naar binnen trekken met jouw aantrekkelijke inrichting, dus zorg dat jouw foodfoto’s, social media kanalen én verkoopkanalen spot-onzijn! 

Gelukkig zijn er meer dan genoeg tools en marketingstrategieën die je hierbij kunnen helpen, denk maar aan het beheren van customer reviews, e-mailmarketing, het maken van een eigen app voor online bestellingen, en vooral het voortdurend kijken naar de feedback om je merk en menu te optimaliseren.

Ruimte om te koken 

Is jouw delivery een groot succes en kan jij nog wat extra keukenruimte gebruiken? Kijk dan eens op ShareThatKitchen waar je gemakkelijk een keuken kan huren en verhuren. 

Advies nodig voor jouw delivery of hulp bij de marketing ervan? De Horecaburgemeester helpt je graag, dus stuur gerust een berichtje!

Delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer verhalen

Pint Maarten

Op vrijdag 11 november vieren wij Pint Maarten, een initiatief van De Horecaburgemeester om het feest (en de optocht) van Sint Maarten op die dag

Utrecht nacht

Daar ben je weer, stad

Daar ben je weer… Terug van weggeweest. Waar was je al die tijd?Onze Domtoren ging al in quarantaine, ingepakt en wel. Dacht je: wat hij

Lieve horeca,

De horeca. Je kunt er eigenlijk nooit écht afscheid van nemen. Noreen Kaland schrijft in haar column over haar liefde voor de horeca.

De Tien Horeca Geboden

Jullie zitten nog geen vijf minuten of je kunt al door de grond zakken van plaatsvervangende schaamte door het gedrag van je tafelgenoot. In deze column van Noreen Kaland tien dingen die je beter niet kunt zeggen of doen in de horeca.