Restaurant Céline: fine dining en afhalen. Hoe realiseer je dat?

Restaurant Céline

Corona times are hard, maar toch weten we er allemaal wat van te maken. Wij vroegen ondernemers of ze het nog een beetje zien zitten en hoe ze deze periode door komen. Vandaag belden we met Stephanie. Samen met haar vriend Martijn runnen ze Restaurant Céline in Fort Jutphaas.

Beeld: Bibi Hermans

Hoe zaten jullie er de zondag van de sluiting bij?

“Wij zijn op zondag en maandag dicht, dus we waren thuis. De dagen ervoor werd er veel geschoven: annuleringen, last-minute reserveringen. Opvallend was dat de oudere gasten afbelden en jongeren juist massaal langskwamen. Sommigen gasten zeiden al: ‘Nou dit was voorlopig de laatste keer uit eten!’ We zagen het wel al aankomen, maar we wisten niet dat het zo abrupt was. En het is zo lang!”

Hebben jullie direct besloten take-away te gaan doen?

“Nee, absoluut niet. Ik was huiverig om in deze onzekere tijd een nieuw bedrijf op te zetten met alles wat erbij komt kijken. Maar onze gasten wilden het heel graag en het is goed om on top of mind te blijven, zeker omdat we nog niet zo lang open zijn. Daarbij willen we bezig blijven. Nu hebben we donderdag tot en met zondag afhaal. We serveren een drie-gangen menu met twee keuzes per gang en bijgerechten. De instructies over het dresseren en opwarmen leveren we mee.”

Jullie zijn een restaurant in het hoge segment. Hoe behoud je de kwaliteit?

“We hadden het onszelf aanvankelijk veel te moeilijk gemaakt. Toen gingen we met z’n allen zitten: wat werkt voor ons beter en hoe behouden we onze kwaliteit? Krokantjes verpakken we los. Zo zit er bij ons voorgerecht wasabi crunch. Bij het hoofdgerecht panko en een crumble bij het desserts. De dressings en sauzen leveren we los. Alles is gegaard, alleen onze huisgemaakte ravioli moet een paar minuten koken.”

Fine-dining afhaal. Is daar vraag naar?

“Sterker nog: gasten staan er om te springen. Mensen zijn tegenwoordig gewend om veel uit eten te gaan. Nu kunnen ze thuis uit eten. En ze zijn tevreden, want door het vele contact via social media, sta je in direct contact met de gast. Ik krijg regelmatig foto’s van mensen toegestuurd, ontzettend leuk!”

Een avond bij Céline is een avond in de watten. Hoe geef je dat mee als gasten niet in je zaak zitten?

“We letten enorm op details. Bij ons in het restaurant, maar juist ook nu we afhaal hebben. We hebben gekeken naar mooi, duurzaam verpakkingsmateriaal en in de tas zit altijd een handgeschreven tekst. Bij een bijzondere gelegenheid geven we een ballonnetje of felicitatie mee.”

Hoe zie je de komende weken tegemoet?

“We moeten positief blijven. Martijn is geen chef geworden om in bakjes te koken, maar alle mooie reacties maken veel goed. Als alles weer open mag, vrees ik dat de start zwaar wordt. Onze doelgroep is wat ouder, dus die zullen waarschijnlijk voorzichtiger zijn. Het ene moment vrees ik het ergste en het andere moment denk ik dat we het kunnen redden.”

Stephanie en Martijn
Martijn is begonnen als leerling bij Restaurant De Lindenhof** en heeft zich daarna verder ontwikkelt bij o.a. Restaurant De Librije***, Restaurant De Groene Lantaarn** en als executive chef bij de Jaarbeurs. Stephanie ontmoette Martijn toen zij stage liep bij De Librije. Daarna werkte ze bij Kaatje bij de Sluis*, De Groene Lantaarn** en Restaurant Kasteel Heemstede (ook als maître-sommelier).

Over Restaurant Céline
Céline vertaald vanuit het Frans staat voor ‘heerlijk’ of ‘goddelijk’. Toevallig is dit ook de tweede naam van Stephanie. Het restaurant bevindt zich in een uniek fort uit 180 en je komt hier voor een fijne avond uit en een menukaart met een rauwe Scandinavische tint.

Restaurant Céline
Fort Juthpaas 3, Nieuwegein
www.restaurantceline.nl

Delen

Meer verhalen

Pint Maarten

Op vrijdag 11 november vieren wij Pint Maarten, een initiatief van De Horecaburgemeester om het feest (en de optocht) van Sint Maarten op die dag

Utrecht nacht

Daar ben je weer, stad

Daar ben je weer… Terug van weggeweest. Waar was je al die tijd?Onze Domtoren ging al in quarantaine, ingepakt en wel. Dacht je: wat hij

Lieve horeca,

De horeca. Je kunt er eigenlijk nooit écht afscheid van nemen. Noreen Kaland schrijft in haar column over haar liefde voor de horeca.

De Tien Horeca Geboden

Jullie zitten nog geen vijf minuten of je kunt al door de grond zakken van plaatsvervangende schaamte door het gedrag van je tafelgenoot. In deze column van Noreen Kaland tien dingen die je beter niet kunt zeggen of doen in de horeca.