Het is een treurig gezicht, al die dichte deuren. Je hebt niet meer de kans om gasten in jouw zaak een mooie ervaring te geven. Maar hoe behoud je toch een warme band met je gasten en zorg je ervoor dat ze, zodra het weer kan, naar jouw zaak komen? Door een sterke social media strategie! Wij helpen horeca-ondernemers met social media advies en -uitvoering en geven 5 tips waar je vandaag nog mee kunt beginnen.
1. Laat je gezicht zien
Hoe zit je personeel er nu bij? Is je chef thuis aan het experimenteren met de nieuwe kaart? Laat het zien! Deze sterren maken je zaak en ondanks dat je dicht bent, stralen zij ‘het gevoel van je zaak’ uit. Ga los met leuke filmpjes, favorieten van het personeel en kijkjes achter de schermen.
2. Nu kopen, straks genieten
Laat gasten online gerechten kopen. Gewoon van de hele kaart. Bij iedere online bestelling krijgen ze een feestelijk glas bubbels van het huis. Daarnaast mag je deze mensen best extra in de watten leggen. Laat ze bijvoorbeeld reserveren (ook op het terras). Kleed de tafel extra leuk aan en schrijf een bedankbriefje.
3. Deel recepten
Laat mensen thuis genieten van jouw famous brownies, killer cocktails of hartverwarmende soep. Hoe? Door het recept te delen! Roep gasten op om foto’s te maken van het eindresultaat. De leukste inzending (of alle inzendingen) wint ‘the real deal‘ bij jou, zodra de zaak weer open is. Nog leuker: via Instagram een live cocktail-cursus of wijnproever organiseren!
4. Blijf posten
Had je van alles klaarstaan voor je tijdlijn… moest je dicht. Geen reden om alles te cancellen. Laat juist van je horen en pas je berichten aan. Het is belangrijk dat gasten jouw zaak niet vergeten. En die lekkere foto’s… blijven plaatsen! Laat gasten lekker wegdromen bij alles wat je te bieden hebt.
5. Nieuwsbrief
Veel leuks gepost? Toffe ideeën bedacht? Vat dit alles samen in een nieuwsbrief. Je hebt waarschijnlijk aardig wat e-mail adressen in je bestand staan. Deel hierin de highlights van social (dat lekkere recept, die mooie foto, wat je chef thuis kookt) en maak van de gelegenheid gebruik om je verhaal te vertellen en een leuke win-actie uit te zetten. In een nieuwsbrief heb je namelijk aanzienlijk meer ruimte dan op social media. Schrijf een persoonlijke brief aan je gasten en laat weten dat je aan ze denkt.
Snel van start
Met deze tips kun je vandaag nog beginnen. Geloof ons maar: het geeft een goed gevoel om toch actief bezig te zijn voor je gasten. Ben je onverhoopt toch inspiratieloos? Of belanden jouw nieuwsbrieven altijd in de spam? Heb je geen idee hoe je een sterke social media strategie neerzet? Stuur ons een berichtje, wij helpen je graag!