Freakshakes, pokébowls en courgetti… allemaal trends die inmiddels heel Nederland omarmt. Social media staan vol met breedlachende meisjes met sprinkled waffles. Maar in hoeverre moet je hier als horeca-ondernemer op inspelen?
Op het moment dat er Ruby Chocolate in de Allerhande staat, weet je: deze trend is mainstream. Dan is het startsein gegeven om alles in oudroze chocolade te dippen. Hetzelfde geldt voor matcha en ramen. Deze usual suspects kom je ineens overal tegen. Niet alleen in de nieuwste concept-bar in de stad, maar ook op menukaarten van eenvoudige dagzaken.
Of je doet er niets mee
Maar moet je dat als ondernemer willen? Wat voor type mensen bestellen deze gerechten en is dit je doelgroep? Soms is het heerlijk om ergens neer te ploffen waar de tijd stil heeft gestaan. En dan niet qua interieur, personeel en hygiëne, maar qua aanbod. Een huiskamer met een goed uitgevoerde tosti, salade met seizoensgroenten en een dikbelegd broodje geitenkaas. Dan weet je waar je aan toe bent. Zoiets kan echt een verademing zijn.
Toch zou het kunnen dat je gasten misloopt als je niet met trends meegaat. Hoe weet je dat? Proberen! En dan niet je hele kaart op de schop gooien, maar serveer bijvoorbeeld een pokébowl of beyond-meat burger naast de kaart. Vraag vaste gasten of ze dit zouden bestellen en peil de reacties.
Eenmalige bezoekers of vaste gasten
Slaat het niet aan, dan heb jij een tijdloze zaak. En ook dat is uit te buiten door het huiskamergevoel en de persoonlijke noot uit te vergroten. Je staat misschien niet op ieders tijdlijn, maar wel in het geheugen van velen (terugkerende gasten) gegrift. (Let op: een verandering heeft wel altijd even tijd nodig heeft om te aarden en te zorgen voor langdurig succes, dus gooi niet na dag 1 alles in de prullenbak)
Het klinkt misschien vrij zwart-wit (wel of geen trends), maar wees kritisch als er weer een verleidelijk idee voorbij komt. Past dit bij de identiteit van jouw zaak en bij de merkbeleving van je gasten? Niet? Lekker laten gaan die trend!