Het worden er steeds meer: plekjes waar je in alle rust kunt gaan ontbijten. Er zijn zelfs restaurants waar je de hele dag door kunt ontbijten. Een op de tien Nederlanders ontbijt graag buiten de deur en dit zullen er naar verwachting nog steeds meer worden. Deze verandering wordt vooral veroorzaakt door millennials. De ontbijtmarkt groeit dus in Nederland, maar waar komt deze trend vandaan?
Tekst: Juliette Essink
Beeld: Asmara Matulessy
Even terug…
Ontbijten is anno 2019 voor de meesten onder ons toch wel vanzelfsprekend, maar in de Middeleeuwen was dit absoluut niet het geval. Ontbijten was een voorrecht en niet weggelegd voor de armen, hooguit voor zieken en ouderen. Pas in de achttiende eeuw begon men steeds vaker met een volledig ontbijt. Nu kunnen we het zo gek niet bedenken: van acai bowls tot pancakes, alles kan.
Brinner
Ontbijten is zelfs zo hip geworden dat we het het liefst de hele dag doordoen: brinner Mocht je er nog nooit van gehoord hebben, dat is Breakfast for dinner. Het is vergelijkbaar met brunchen, maar pas na 16:00 is er sprake van brinner. Het heeft het gemak van ontbijt, maar in het jasje van een volledig avondmaal. Denk bijvoorbeeld aan pannenkoeken, wafels of eieren.
Prijs-kwaliteitverhouding
Een van de redenen waarom we zo graag buiten de deur ontbijten, is de prijs-kwaliteitverhouding. Het is stukken goedkoper dan met je vrienden een avond uit eten te gaan, maar je hebt toch even tijd om je week samen te bespreken terwijl je een vers gebakken croissant eet. Daarnaast is het gemakkelijk en snel. Je kunt vast je werkdag beginnen terwijl je ergens wat eet.
Ontbijten buiten de deur raakt dus steeds meer in trek. Een kleine tip voor horecaondernemers: zorg dat het design van je ontbijt er Instagram-waardig uitzien, want dat is waar het allemaal om draait.