Er zijn mensen die gedijen onder ritme en structuur. Dat geldt niet voor Robin Zwijnenburg (27). Ze is al twee jaar zelfstandig ondernemer, en doet als veelzijdige duizendpoot zowel journalistiek werk als klussen in de evenementenindustrie. Toch blijft de horeca lonken. In april opende ze pop-up restaurant ROOST aan de Singel.

Tekst: Annebel Wouters
Beeld: Asmara Matulessy

We duiken even in het CV van Robin. Sinds haar veertiende werkt ze al in de horeca, ze studeerde af in de richting van eventmanagement binnen de opleiding communicatie en ging daarna fulltime werken in de horeca. Na even twijfelen besloot ze toch iets doen waarvoor ze gestudeerd had, maar wat bleek? Negen tot vijf was niks voor haar. Daarom begon ze voor zichzelf en is ze als zzp’er voornamelijk betrokken bij evenementen zoals Food Truck Festival TREK en Knüss Winterfest. Robin: “De klussen die ik aanneem hebben altijd wel met horeca te maken; het laat me niet los. Ik hoef niet meer zozeer op de vloer te staan, maar het strategisch nadenken over horeca, zoals hoe de markt in elkaar zit en hoe deze verandert, en waar mensen naar verlangen. Dat spreekt me wel erg aan.’’

Eigen horecazaak
Dat strategisch denken leidde tot het nadenken over een eigen horecazaak. “Een jaar geleden kwamen Sidney en ik langs een stuk braakliggend grond aan de kant van Paardenveld – waar de Singel net was doorgetrokken. Waarom wordt hier niks mee gedaan, vroegen wij ons af. We zijn toen gaan informeren bij de gemeente, eigenlijk eerst voor een barbecue festival op deze plek. Zij waren enthousiast over ons voorstel en zagen de plek als een ‘openingspoort’ naar het centrum toe. Daarna is het balletje gaan rollen.’’

ROOST aan de Singel
De associatie met buiten werd snel gemaakt, en daar hoort natuurlijk een barbecue bij. Robin en Sidney kozen voor een ‘braai’, een grote barbecue die op hout wordt gestookt. Daan Smeltzer van STAN&CO werd erbij betrokken omdat hij al ervaring had met de braai. Robin had dit project niet alleen willen doen. “Er komt zoveel bij kijken, er was helemaal niks: geen riolering, leidingen, elektriciteit. En daarnaast is het veel leuker om het samen te doen.”

Geïnspireerd door andere steden
‘’Ik kijk graag naar andere steden in het buitenland, maar ook binnen onze grenzen zoals Rotterdam en Amsterdam. In dat opzicht loopt Utrecht een beetje achter. Het mag wel wat gedurfder. Zo vind ik in Rotterdam de Biergarten en The Suicide Club heel tof. Alleen de namen al! En pak eens de pond naar Amsterdam Noord. Daar word je continu verrast; het zijn allemaal toegankelijke en toch gedurfde plekken. En dat proberen we met ROOST ook te zijn.’’ Op de vraag of Utrechters zitten te wachten op verrassende horeca antwoordt ze volmondig ‘ja’. “Utrecht is een jonge stad en er is zeker vraag naar. Er gebeurt hier steeds meer en ook buiten het centrum openen toffe zaken. Dus nog mogelijkheden zat!’’ Wie weet wat de toekomst zal brengen, maar verder kijken dan de zomer doet ze niet echt. ‘’Een jaar geleden had ik niet eens verwacht een eigen zaak te hebben. Ik ben meer een seizoensdenker, eerst eens zien hoe dit gaat!’’


 

Lees het interview met Sidney Rubens en Daan Smeltzer over ROOST hier